:: PerMata SiRah ISLAM ::

:: Hidup Bersama ILAHI S.W.T, Berjuang bersama Rasulullah S.A.W dan SYAHID bersama Para Sahabat R.A ::

:: Gema Langkah Gumaisha ::

Assalamualaikum...

ucapkanlah sekali walau dalam sehari...

  • subhanallahi wabihamdihi, subhanallahil a'zim...
  • aku sayang ALLAH!! sayang sangat!!

Ummu Sulaim Binti MiLhan R.A

Rasulullah S.A.W bersabda yg bermaksud

“Ketika aku masuk ke dalam syurga aku mendengar suara langkah seseorang. Lalu aku berkata : “Siapakah gerangan orang ini? “ mereka menjawab : “ini adalah suara langkah Gumaisha binti Milham Ummu Anas Ibnu Malik “. Rasulullah bersabda lagi yg bermaksud : “ aku sangat menyayanginya, saudara lelakinya telah terbunuh mati syahid bersamaku”.

tertanya2 siapakah dia?? tak kenal maka tak cinta...

Sahabat wanita yg akan kita baca sejarah hidupnya ini adalah salah seorang dari sekelompok kecil wanita yg telah memiliki kebenaran di sebalik penjuru dan memiliki catatan amal soleh yg banyak. Para ahli riwayat hadith telah bermuafakat kalau sahabat ini memiliki kuniyah ; Ummu Sulaim. Tetapi mereka berbeza pendapat dalam laqab, samaada Gumaisya, atau Rumaisya. Adapun yg lain mengatakan Unaifah, dan yg lainnya mengatakan Rumaithah.

Ummu Sulaim adalah ibunda dari seorang sahabat yg bernama Anas Ibnu Malik, pembantu Rasulullah S.A.W. Ummu Sulaim telah memeluk agama Islam tatkala Rasulullah S.A.W masih menetap di Makkah. Ia juga ikut membait Rasulullah S.A.W ketika baru tiba di Madinah. Masuknya Ummu Sulaim dalam agama Islam adalah sebuah pukulan dan paksaan terhadap suaminya Malik Ibn Nadhr yg tidak menghadiri pembaiahan terhadap Rasulullah. Suaminya berkata : “apakah engkau telah menjadi gila?” Ummu Sulaim menjawab : “aku tidak gila tapi aku telah beriman”.

Pada ketika itu juga Ummu Sulaim mengajari anaknya Anas Ibn Malik. Ia berkata : “ucapkanlah ya Anas : La ilaha illa Allah wa Asyhadu anna Muhammadun Rasulullah”. Anas Ibn Malik mengikuti segala arahan ibunya. Hal ini telah menyebabkan suaminya marah terhadapnya. Suaminya berkata : “ janganlah engkau merosakkan masa depan puteraku ini”. Lalu Ummu Sulaim menjawab : “aku tidak merosakkannya”.

Ketika Malik Ibn Nadhr telah putus asa menghadapi sikap Ummu Sulaim yg kukuh untuk memeluk Islam, ia memutuskan untuk meninggalkan Ummu Sulaim dan pergi ke bandar Syam. Apabila Ia tiba, Malik Ibn Nadhr telah dibunuh oleh musuhnya. Ketika khabar meninggalnya Malik Ibn Nadhr meninggal dunia sampai ke Ummu Sulaimia berkata : “Sumpah, saya akan menyusukan Anas Ibn Malik smpai idia memutuskan untuk berhenti sendiri dan saya tidak akan berkahwin lagi sehinggan Anas memerintahkannya”.

Ketika Anas Ibn Malik mulai dewasa, datanglah Abu Thalhah al-Anshar untuk melamar Ummu Sulaim. Ketika itu Abu thalhah masih dalam keadaan musyrik. Ummu Sulaim menolak lamaran Abu Thalhah. Ketika Abu Thalhah datang untuk kedua kalinya, Ummu Sulaim memperhatikan wajah Abu Thalhah, Ummu Sulaim ingin melihat kalau wajahnya memancarkan kebaikan. Ummu Sulaim berkata : “sesungguhnya tidak layak bagiku untuk berkahwin dengan seorang Musyrik. Wahai Abu Thalhah, tidakkah engkau ketahui kalau tuhan-tuhan kamu itu adalah hasil ukiran dan tempahan seseorang, dan apabila kamu semua menyalakan api disekitarnya, nescaya tuhan-tuhan tersebut akan hangus terbakar. Apakah tuhan-tuhan tersebut akan memberim sebarang faedah?”.

Ummu Sulaim selalu mengulangi jawapan seperti ini setiap kali ditanya oleh Abu Thalhah. Ketika Abu Thalhah pulang, jawapan2 Ummu Sulaim telah mempengaruhi jiwanya. Akhirnya, dia mendapat petunjuk untuk masuk Islam. Dia kembali datang kepada Ummu Sulaim, dan berkata kepadanya : “semua yg telah engkau ucapkan meninggalkan kesan yang mendalam dalam jiwaku”. Abu Thalhah mengisytiharkan keislamannya dihadapan Ummu Sulaim. Ummu Sulaim berkata : “saya terima lamaranmu dan saya tidak meminta mahar kecuali engkau masuk Islam”.

Ummu Sulaim telah sampai pada tigkatan yang sgt tinggi dalam hal kesabaran, kekuatan iman, keyakinan dan bertawakal kepada ALLAH SWT. Sebagai buktinya apa yg diceritakan oleh anaknya, Anas Ibn Malik sbg berikut : “saya memiliki saudara lelaki ; abu umair. Rasulullah SAW memberikannya kuniyah Abu Umair. Suatu hari, Rasulullah menciumnya dan berkata kepadanya : “Ya Abu Umair, apa yg dilakukan oleh Nughair?”.

Suatu ketika, Abu Umair ditimpa sakit manakala Abu Thalhah tidak berada dirumah ketika itu. Ajal telah menjemput anak tersebut (Abu Umair). Ummu Sulaim berkata, “Jangan kamu khabarkan prkara kepergian Abu Umair ini kepada ayahmu”. Abu Thalhah pulang kerumah, sementara Ummu Sulaim menyambutnya dengan mesra seolah-olah tiada perkara yg berlaku pada hati itu. Abu Thalhah bertanya; “apa yg dikerjakan Abu Umair hari ini”. Ummu Sulaim menjawab, “dia baik-baik sahaja seperti biasa”.

Mereka berdua melewati malam tersebut dgn penuh kebahagiaan sebagaimana halnya sepasang suami isteri. Ummu Sulaim berkata kepada Suaminya; “Ya Abu Thalhah, bagaimana pendapatmu apabila salah satu keluarga diberikan pinjaman, kemuduan mereka menikmati pinjaman itu, dan tatkala mereka diminta untuk memulangkan pinjaman tersebut mereka keberatan untuk mengembalikannya.” Abu Thalhah menjawab; “ keluarga tersebut telah berlaku curang dan tidak adil”. Ummu Sulaim berkata; “Sesungguhnya, puteramu, Abu Umair, adalah titipan dari Allah dan Allah telah mengambil kembali pinjaman tersebut kehadapan-NYA”. Abu Thalhah mengucapkan : “Inna Lillahi Wainna Ilaihi Rajiu’n” dan dia bertahmid kpd ALLAH.

Kemudian Abu Thalhah berkata ; “demi ALLAH, aku tidak akan membiarkanmu, wahai Ummu Sulaim untuk mengungguliku dalam hal bersabar”. Keesokan harinya, Abu Thalhah datang kpd Rasulullah. Ketika Rasulullah melihatnya, beliau bersabda : “semoga ALLAH memberkati malam kamu berdua”. Tidak lama sesudah kejadian itu, Ummu Sulai mengandung anak Abu Thalhah lagi. Sesudah ia melahirkan bayi tersebut, Rasulullah memeluk bayi itu dan memberi nama Abdullah.

Begitulah serba sedikit kisah sahabat wanita ini yg seluruh hidupnya hanya disandarkan kepada ALLAH. Berapa ramai dalam kalangan kaum wanita, aku, kamu, kita, boleh mengungguli sifat sabar dalam diri, konsep bertawakal setiap saat, keimanan yg teguh dan kekuatan hati yg mantap. Semoga dengan kisah ini dapat memberikan sedikit sebanyak anjakan muhasabah diri untuk kita sama-sama memperbaiki diri dalam mencari kehidupan didasari rasa bertuhan… InshaALLAH.

Wassalam…

Rujukan : 70 wanita terbilang di zaman Rasulullah SAW ; Abu Azka Al-Madani

0 coretan:

Post a Comment

~ RABBI ~

:: Permata Sirah ISLAM ::

:: Permata sirah islam mengajak kita semua mengenal dan menghayati sirah rasulullah S.A.W adan para sahabat dalam memperjuangkan Islam, memperluaskan dakwah dan mencari syahid di bumi ALLAH... kita khalifah merdeka, berhak memimpin dan dipimpin, memimpin berdasarkan Qudwah Hasanah, mengikuti langkah para sahabat dalam mencari Erti hidup bersama ILAHI dan dalam meraih pesona Cinta Hakiki... ::

:: Hari-hari yang dilalui ::

:: 24 jam, kemana di laburkan?? ::

:: Kita MUSLIMIN ::

:: Kita MUSLIMIN ::

:: Dakwah itu Ibarat Bunga yang MEKAR ::

:: Dakwah itu Ibarat Bunga yang MEKAR ::

:: Dalam Meniti perjuangan ::

:: Dalam Meniti perjuangan ::

:: Jangan Kita LEMAH ::

:: Jangan Kita LEMAH ::

:: Kerana kita Ada ALLAH ::

:: Kerana kita Ada ALLAH ::

:: Didiklah Mereka ::

:: Didiklah Mereka ::

:: Mencintai Rasulullah S.A.W. ::

:: Mencintai Rasulullah S.A.W. ::

:: mengenali Para Sahabat R.A ::

:: mengenali Para Sahabat R.A ::

:: kegemilangan ISLAM ::

:: kegemilangan ISLAM ::

:: Perjuangan menegakkan Islam ::

:: Perjuangan menegakkan Islam ::

:: Peperangan Mempertahankan ISLAM ::

:: Peperangan Mempertahankan ISLAM ::

:: hayatilah sirah BAGINDA S.A.W - sebagai BUKTI kita mencintai BAGINDA ::

:: hayatilah sirah BAGINDA S.A.W - sebagai BUKTI kita mencintai BAGINDA ::

jejak jejak


ShoutMix chat widget